22 oktober 2012

Velkommen til Runerod

Jeg har tidligere skrevet et indlæg om spil og læring i undervisningen og opfordret eventuelle læsere til at skrive et gæsteindlæg om deres erfaringer med at bruge computerspil i undervisningen. Det kom der desværre ikke så meget ud af, men vi er stadig interesserede i at høre om jeres erfaringer – så skriv endelig til os.

Indtil da vil jeg opfordre de af jer, som kommer forbi Uddannelsesforum d. 6-7. november, til at lægge vejen forbi vores stand (eVidencenter/@ventures). Vi har nemlig, i samarbejde med Kanda ApS og Forlaget Matematik, kastet os ud i et projekt med at udvikle et læringsspil, som i udgangspunktet er rettet mod ”urolige”/fagligt udfordrede drenge i folkeskolen, som ikke motiveres af det, man kan kalde traditionelle undervisningsmetoder. Spillet er ikke færdigudviklet, og vi bevæger os stadig på prototypeniveau, men på standen har I mulighed for at se en demonstration af spillet.

Kort fortalt eRunerod er et 3D computerspil, som i udgangspunktet primært er rettet mod drenge i folkeskolen (men det kan naturligvis også spilles af piger).  Spillet er et rollespil, hvor spilleren styrer en spilfigur rundt i en virtuel 3D fantasiverden.




Verdenen Runerod er en fantasiverden, hvis geografi og navne er delvist inspireret af vores verden, og spillet foregår i en nordisk stemning, hvor alfer, dværge og trolde lever side om side med mennesket.

Runerod kan karakteriseres som et læringsspil men intentionen er, at det skal opfattes som et underholdningsspil af de elever, som spiller det. En væsentlig del af missionerne i spillet vil blive baseret på trin- og læringsmål, men der vil også være et markant ”action-element”. Denne kombination skulle gerne medvirke til, at spillet ikke opfattes som undervisning eller formel læring men derimod som et underholdningsspil.

En af præmisserne for udviklingen af Runerod er en overbevisning om at børn kan lære gennem spil og leg, og målet med spillet er, at målgruppen netop gennem spil og leg tilegner sig faglige færdigheder og på den måde opnår succesoplevelser i uddannelsesmæssig sammenhæng.