tag:blogger.com,1999:blog-60596581309587197962024-02-25T22:12:49.005+01:00eVidenCenters blogHer på siden vil eVidenCenter, Det Nationale Videncenter for e-læring, bidrage til den aktuelle debat om pædagogik, uddannelse, e-læring og it-didaktikAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/02061566997063652943noreply@blogger.comBlogger71125tag:blogger.com,1999:blog-6059658130958719796.post-81325642706621922642016-05-02T10:11:00.000+02:002016-05-02T10:11:31.006+02:00Hej digital undervisning! Hvad har du gjort af kroppen?
Af Cand. Pæd. i Pædagogisk psykologi, Bo Persson
Som underviser
i dag kan man ikke se bort fra indtoget af det digitaliserede læringsrum på de
danske uddannelsesinstitutioner. Undervisningsministeriet har løbende – i deres
lovgivning – udvidet deres fokus på de teknologiske indspark igennem en proces
fra læring om til læring på til læring med diverse
elektroniske medier (Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/08690233020923630762noreply@blogger.com6tag:blogger.com,1999:blog-6059658130958719796.post-80792663534367576352016-01-07T13:48:00.001+01:002016-01-07T13:48:06.347+01:00Skal man kravle, før man kan gå?
Af pædagogisk konsulent Søren Lundsgård Jørgensen
I det forgangne efterår har vi kunnet følge en debat om
”12-tals piger”, der er et produkt af universiteternes og ”samfundets
korrekthedskultur”. Debatten blev startet af Rane Willerslev, professor i
antropologi, der i Politikken (29.8 2015) introducerede denne stereotyp på en mønster-studerende, der bl.a. er
kendetegnet ved en lav Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/08690233020923630762noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-6059658130958719796.post-92072416582819885732015-11-30T13:24:00.001+01:002015-11-30T13:24:43.122+01:00Glem alt om itAf pædagogisk konsulent Daniella Tasic Hansen
Jeg er blevet inspireret. Jeg har i indeværende år haft
fornøjelsen af at vejlede særligt to undervisere i inddragelsen af it i
undervisningen. Selvom det jo egentlig var mig, der på den ene eller anden måde
skulle inspirere dem i deres individuelle vejledninger, så har begge
undervisere i den grad også inspireret mig. Vi har diskuteret pædagogik, Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/08690233020923630762noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6059658130958719796.post-63103510110087493142015-10-08T08:47:00.000+02:002015-10-08T08:48:02.667+02:00Videndeling – eller hvad?
Af Birgitte
Klostergaard, kandidatstuderende i uddannelsesvidenskab på Aarhus Universitet.
Alle institutioner vil i
dag videndele; dét at viden deles i hele institutionen er forbundet med at være
en moderne udviklingsorienteret institution. Og hvilken institutionsleder er
ikke interesseret i at kunne bryste sig af at være det? Institutionerne er
imidlertid ikke opmærksomme på at videndeling Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/08690233020923630762noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6059658130958719796.post-3662320740302177062015-05-07T12:23:00.000+02:002015-05-07T12:23:46.711+02:00Muligheder med den digitale portfolio?Af pædagogisk konsulent Søren Lundsgård Jørgensen
Kirsten Nielsen fra Syddansk Universitet har undersøgt,
hvordan portfoliopædagogik kan understøtte sygeplejestuderendes læring i
kliniske undervisningsforløb. Resultaterne dokumenteres og analyseres i
Nielsens afhandling ”Læring af sygepleje i kliniske undervisningsforløb
medieret af ePortfolio” (Nielsen 2015). Det er ny dansk forskning inden Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/08690233020923630762noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6059658130958719796.post-17961233184857111102015-04-09T14:48:00.001+02:002015-04-09T14:48:45.407+02:00Et ”usikkert” klasserum
Af pædagogisk konsulent Daniella Tasic Hansen
D. 20/3 overværede jeg et oplæg med Michael Paulsen (M.P.) i
forbindelse med en pædagogisk dag på Aarhus Business College. Et oplæg, som
indeholdt rigtig mange gode pointer samt refleksioner over de udfordringer og
potentialer, som en underviser står over for i et klasserum i dagens Danmark.
M.P. talte bl.a. om et mere åbent klasserum, som i Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/08690233020923630762noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6059658130958719796.post-5699597306848242892015-03-20T09:08:00.000+01:002015-03-20T09:08:16.713+01:00Programmeringens fremtid i skolen
Af pædagogisk konsulent Tobias Kidde Skov
Programmering får mere og mere opmærksomhed, når det handler
om at få elever i skolen til at stifte bekendtskab med it og fremtidige
digitale muligheder. Programmering er ydermere blevet en del af de forenklede fælles
mål for matematik i folkeskolen. Her handler det om at få eleverne til at tænke i processer og algoritmer, lave digitale
produktioner Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/08690233020923630762noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6059658130958719796.post-11823679950745352152015-02-25T18:06:00.000+01:002015-03-20T09:08:45.230+01:00Det, Jørgen Clevin gør og hvad det lærer os om undervisningsvideoer
Af pædagogisk konsulent Søren Lundsgård Jørgensen
Da jeg forleden luskede rundt i DRs arkiver – dels på udkig
efter inspiration, dels som en overspringshandling – lod jeg mig fange af en
række videoer, som de fleste sikkert husker fra årtier tilbage; Jørgen Clevins
”Fem i syv” programmer, hvor Clevin med limstift og saks skaber små
fantasifulde og livlige opstillinger af tøjklemmer og Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/08690233020923630762noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6059658130958719796.post-84650563920493109092014-12-18T12:23:00.001+01:002015-01-06T09:49:28.565+01:00Digitalisering af undervisningenAf gæsteblogger cand. polyt. Birgitte Petersen
Jeg underviser på Bygningskonstruktøruddannelsen international linje, som er en professionsbachelor, i faget anvendt matematik.
I efteråret 2013 valgte jeg at lægge hele min undervisning om fra sporadisk brug af Blended Learning i undervisningen, lidt videoer med teori over gennemregnede eksempler til simple test, til en næsten fuldstændig Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/03319516333895329374noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6059658130958719796.post-90327871938984829262014-12-02T08:38:00.000+01:002015-01-06T09:49:38.004+01:00Google Glass i undervisningenAf pædagogisk konsulent Tobias Kidde Skov
Google Glass er Googles seneste forsøg på at skabe en
digital enhed, der i højere grad end tidligere set, forener den menneskelige
virkelighed med den digitale virkelighed -
defineret som augmented reality. Selvom Google Glass endnu ikke er
tilgængelig for den almindelige bruger, er flere allerede begyndt at udforske
brillens muligheder, også i Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/03319516333895329374noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-6059658130958719796.post-53591120047229137682014-10-06T15:20:00.002+02:002015-01-06T09:49:46.955+01:00Kompetenceudvikling og lærerens undervisningspraksis
Af pædagogisk konsulent Tobias Kidde Skov
Teknologier har altid være aktuelle i
undervisningskontekster, og lærere har altid arbejdet med teknologier i
undervisningen. Det er velkendte teknologier som tavlen, kridtet, papir, bøger
og hæfter, som er med til bl.a., at mediere forholdet mellem lærer og lærende
og generelt påvirke klasserummet. I dag presser nye teknologier sig på for at
blive Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/03319516333895329374noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6059658130958719796.post-59692250606484097742014-06-04T15:03:00.001+02:002015-01-06T09:49:53.146+01:00Spil og læring
Af Daniella Tasic Hansen, konsulent i e-læringspædagogik
eVidenCenter var i begyndelsen af april repræsenteret gennem
fire medarbejdere ved festivalen Counterplay 2014. Temaet for
festivalen var overordnet leg og spil, hvor oplæg og aktiviteter var placeret i tre
forskellige spor: ”Playful Learning”, ”Playful Business” og ”Playful Culture”.
Vi gik til festivalen med fokus på deltagelse i Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/03319516333895329374noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-6059658130958719796.post-46150901281450322172014-05-14T13:02:00.000+02:002015-01-06T09:49:58.857+01:00Hvad gør vi med den digitale dannelse?Af Daniella Tasic Hansen, konsulent i e-læringspædagogik
I dette indlæg vil jeg præsentere nogle konkrete bud på
overvejelser, der bør tages i betragtning, når der arbejdes med begrebet i
praksis i uddannelsesmæssig sammenhæng. Det gøres på baggrund af en nyligt afholdt
workshop om digital dannelse på netværkskonferencen Digital læring på
ungdomsuddannelserne i Region Midtjylland.
Der Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/03319516333895329374noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6059658130958719796.post-28782757120434678022013-12-20T14:22:00.000+01:002013-12-20T14:22:44.329+01:00Runerod
af Daniella Tasic Hansen, konsulent i e-læringspædagogik
Forlaget Matematik, Kanda Aps, @ventures og eVidenCenter har
i længere tid arbejdet med udviklingen af det digitale læringsspil Runerod. Nu
er den første version af spillet tilgængelig: Runerod – Episode 1.
Det digitale læringsspil Runerod handler om en dreng, som
ved et tilfælde havner i verdenen Runerod. Her udkæmpes en kamp Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/03319516333895329374noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6059658130958719796.post-79018433630076645742013-12-05T11:19:00.000+01:002013-12-05T11:19:43.594+01:00Hvad gør underviseren, når tests bliver en ”social teknologi”?Mens færdighedstests tilskrives en stadig mere central rolle i
uddannelsespolitik og undervisningspraksis, påpeger fagfolk og forskere, at
tests og "testkulturen" meget vel kan have negative konsekvenser for
de lærendes sociale liv. Det argumenteres bl.a., at testresultater har en
uheldig indflydelse på selvforståelsen og forholdet til klassekammerater og
medstuderende, ligesom det mere radikalt Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/03319516333895329374noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-6059658130958719796.post-19896966005413776762013-08-15T11:20:00.000+02:002013-08-15T11:20:30.758+02:00Fra PC-kørekort til digital dannelse
af Daniella Tasic Hansen, konsulent i e-læringspædagogik
Inspireret af et kursus om digital dannelse med henholdsvis Hans Siggaard og Jeppe Bundsgaard som oplægsholdere, serveres dette blogindlæg.
I de senere år er der opstået et behov for at nuancere vores tilgang til og, om man vil, vores omgang med vores digitale omverden. Begrebet digital omverden er måske lidt søgt, da man nu kan tale omAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/03319516333895329374noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6059658130958719796.post-27738457980050125652013-05-27T15:01:00.001+02:002013-05-27T15:05:46.834+02:00Trivsel anno 2013: dialog er ikke længere tilstrækkeligt
Vi kender vel alle den gode forælders imperativ "tal med dit barn", der i vid udstrækning gælder for mange typer af autoriteter i børn og unges liv? Tænk fx på lærere, pædagoger og socialarbejdere, hos hvem dialog er præmissen for at sikre børn og unges dannelse og varetage deres tarv. Den personlige, vedkommende og reflekterende samtale er en udbredt pædagogisk praksis, der også har et juridiskAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/03319516333895329374noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6059658130958719796.post-86839523394797085902013-04-19T11:26:00.000+02:002013-04-19T11:26:02.707+02:00Vild læring
I Vesten kender vi "den vilde" fra Amazonas dybe skove, Nordøstasiens øde sletter og Stillehavets isolerede øer i det centrale og sydlige Polynesien, der alle er steder og samfund, hvor indfødte har indrettet tilværelsen efter nogle helt andre principper og kategorier, end dem vi selv kender og bruger til at organisere vores verdensbillede. Det betyder bl.a., at den vilde har en anden moral, Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/03319516333895329374noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6059658130958719796.post-8473716407050142172013-03-21T14:35:00.000+01:002013-03-21T14:35:29.215+01:00Hvad skal vi med e-læring?Ja, hvad skal vi med e-læring? Selvom jeg arbejder med inddragelsen af e-læring i uddannelsessystemet og må siges at være ”farvet” af mit arbejde, så må jeg indrømme, at jeg kan have svært ved at forstå den modvilje, jeg i visse sammenhænge møder i forbindelse med begrebet e-læring.
Før jeg går videre, vil jeg dog også gerne tilføje, at jeg også møder mange positive tilkendegivelser i Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6059658130958719796.post-86387432014077086632013-02-13T10:20:00.003+01:002013-02-13T10:27:05.595+01:00Mobning på sociale medierDe seneste dage har der i medierne været flere historier om, hvordan skoleelever mobber hinanden på de sociale medier. 84 % af de adspurgte skoleledere på 400 skoler svarer i en undersøgelse, at de har oplevet eksempler på mobning på de sociale medier. På nogle skoler har man valgt at spærre for adgangen til de sociale medier på skolens netværk, men spørgsmålet er, om et forbud er den rette vej Unknownnoreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-6059658130958719796.post-12653276482695252932013-01-16T11:15:00.002+01:002013-01-16T11:19:08.795+01:00Afgangsprøver og omveje i uddannelsessystemetI flere medier har man de seneste dage kunnet følge diskussionen om, hvorvidt resultaterne af folkeskolens afgangsprøve skal være bestemmende for, hvilke ungdomsuddannelser unge mennesker kan vælge at starte på. Diskussionen hænger tæt sammen med diskussionen om ’omveje’ i uddannelsessystemet.
Dansk Industri (DI) og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) har i en fælles rapport kortlagt de unges Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6059658130958719796.post-300407324454065462012-11-16T14:32:00.000+01:002012-11-16T14:32:50.681+01:00Mangler lærerne it-kompetencer?Avisen.dk skriver i dag, at eleverne mener, at deres lærere mangler kompetencer i forhold til at anvende it i undervisningen. Formanden for danske skolelever, Vera Rosenbeck, udtaler i artiklen: "Det er ikke it, der er problemet, vi får noget ud af it i undervisningen, men vi oplever en udfordring med, at underviserne ikke er godt nok uddannet til at bruge it i undervisningen."
Men hvad det er Unknownnoreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-6059658130958719796.post-4468249727276594352012-10-22T12:31:00.000+02:002012-10-23T09:13:48.986+02:00Velkommen til RunerodJeg har tidligere skrevet et indlæg om spil og læring i undervisningen og opfordret eventuelle læsere til at skrive et gæsteindlæg om deres erfaringer med at bruge computerspil i undervisningen. Det kom der desværre ikke så meget ud af, men vi er stadig interesserede i at høre om jeres erfaringer – så skriv endelig til os.
Indtil da vil jeg opfordre de af jer, som kommer forbi Uddannelsesforum Unknownnoreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-6059658130958719796.post-69606865352683415902012-08-22T10:44:00.000+02:002012-08-22T10:45:35.220+02:00iPads, motivation og studieforberedelse<!--[if gte mso 9]>
<![endif]--><!--[if gte mso 9]>
Normal
0
21
false
false
false
DA
X-NONE
X-NONE
<![endif]--><!--[if gte mso 9]>
Unknownnoreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-6059658130958719796.post-41319322375616295922012-07-06T10:50:00.000+02:002012-07-06T10:51:29.797+02:003 værktøjer til undervisningenDer udvikles hele tiden nye it-værktøjer til brug i undervisningen, og det kan være en stor opgave at holde sig opdateret på området. Nogle af de værktøjer jeg pt. synes er mest spændende er TodaysMeet, Bubbl.us og Diipo. Fælles for de tre er, at de er webbaserede og gratis. Herunder får du en helt kort introduktion til værktøjerne, og jeg vil opfordre til at du, hvis du ikke allerede kender dem,Unknownnoreply@blogger.com0