Google Glass er Googles seneste forsøg på at skabe en
digital enhed, der i højere grad end tidligere set, forener den menneskelige
virkelighed med den digitale virkelighed -
defineret som augmented reality. Selvom Google Glass endnu ikke er
tilgængelig for den almindelige bruger, er flere allerede begyndt at udforske
brillens muligheder, også i undervisningssammenhænge.
Men er det muligt at forene Google Glass og undervisning på
en virkningsfuld måde?
Som udgangspunkt er der endnu ikke skrevet meget om brugen
af Google Glass i undervisningssammenhænge og man må, indtil videre, nok
forholde sig kritisk til de såkaldte Google Glass Explores, som er udvalgt af
Google selv.
Men der er begyndt at dukke erfaringer og bud op på, hvordan
Google Glass kan inddrages i undervisningssammenhænge. Nogle af de muligheder,der indtil nu er skitseret, bærer dog præg af, at Google Glass stadig er en
beta version, og derfor endnu ikke har bevist sit fulde potentiale. Dertil
kommer, at der på nuværende tidspunkt ikke er et stor udvalg af Google Glass
applikationer, som egner sig til inddragelse i undervisningssammenhænge.
Samtidig virker nogle af eksemplerne på brugen af Google
Glass i undervisningssammenhænge, (fx ansigtsgenkendelses til at huske sine
studerende, Google Translate direkte ved øjet, samt de studerendes mulighed forat sende spørgsmål direkte til underviserens brilleskærm) ikke til at have en
tilpas stor værdi, der vil få undervisere til at bruge Google Glass.
Men hvad er så potentialet med Google Glass i
undervisningssammenhænge på nuværende tidspunkt?
Et tydeligt potentiale i brugen af Google Glass ligger i
optagerfunktionen, som giver den direkte personvinkel og som dermed optager en
sekvens, som den er set fra personen. Med optagerfunktionen er der specielt to
punkter, hvor jeg ser Google Glass som et værktøj i undervisningen.
Det første punkt handler om kollegial supervision, som er et
pædagogisk værktøj, der kan være med til at kvalificere og udvikle den enkelte
undervisers undervisningspraksis. I den kollegiale supervision vil det normalt
være en kollega, der ser underviserens undervisning udefra, men med Google
Glass er det både muligt at få en direkte personlig vinkel fra underviserens
side eller fra den kollega, der observerer. Optagelserne fra underviserens
synspunkt kan være med til at skabe en bedre forståelse af, hvordan og hvad
underviseren oplever gennem sin undervisning. Samtidig bliver det også lettere
for observatøren at gengive sine oplevelser ud fra en personlig synsvinkel, når
den er optage gennem brillerne. Det kan kvalificere de konkrete
vejledningspunkter, at dokumentationen sker ud fra de involveredes synvinkler.
Det andet punkt handler om optagelsen af praksiserfaring,
som kan bruges i undervisnings- og vejledningssammenhænge, og som i højere grad
skal forene forståelserne i praksis med undervisningen. Praksiserfaringen kan
fx være fra de håndværksmæssige fag, kirurgien, arkitektfaget eller politiet.
Her kan en underviser, en fagperson eller en praktikant optage forskellige
arbejdssituationer. Disse optagelser kan bruges i undervisningen eller
vejledningen og kan være med til at mindske afstanden mellem fag og den reelle
praksis.
Med Google Glass’ nuværende udgangspunkt er det svært at se
det fulde potentiale i undervisningssammenhænge, ud over de muligheder, der
ligger i optagerfunktionen. Man må samtidig sige, at med den nuværende pris på
ca. 1500 dollars og den manglende tilgængelighed for almindelige undervisere,
vil der gå en del tid, før vi rigtig ser potentialet med Google Glass i
undervisningssammenhænge.
TV2.dk skriver i dag at Google stopper med at sælge den nuværende Google Glass, men at de fortsat vil udvikle brillen fremadrettet. Det er dog uvist, hvornår der kommer til at ske noget nyt.
SvarSletLink:
http://nyhederne.tv2.dk/samfund/2015-01-15-nu-dropper-google-brille-flop