Hvordan håndterer man så
tests - dette tveæggede sværd - i et klasseværelse, når man som underviser ved,
at det kan flytte undervisningen et bedre sted hen, men samtidig gøre grundlaget
for en personlig og faglig udvikling hos eleverne ensidig og skrøbelig?
Selv har jeg intet svar på, hvordan tests kunne anvendes på en så at sige
mere social bæredygtig vis. Men jeg er overbevist om, at det er nødvendigt at
drøfte dette praktiske dilemma, som mange undervisere må befinde sig i. Derfor
håber jeg, at indlægget kan virke som et anslag til at gøre sig konkrete
overvejelser eller måske dele gode erfaringer i kommentarsporet nedenfor.
For at sætte lidt gang i tankerne, kommer her en lidt mere detaljeret
opstilling af to positioner - groft sagt - for og imod brugen af tests.
På den ene side står det
klart, at tests er et konstruktivt værktøj til brug i såvel politisk som
praktisk øjemed ("Det Globale Uddannelsesmeter". Lars Qvortrup i Asterisk, nr. 53 juni-juli 2010. Danmarks Pædagogiske Universitet, Aarhus Universitet).
Et kendt eksempel på metoden er OECD-undersøgelsen PISA, der gennemføres hvert tredje år i medlemslandene, og som indgår i grundlaget for individuelle medlemslandes uddannelsespolitik.
Som et praktisk værktøj bruger mange danske uddannelsessteder tests som et screening- og evaluerings i uddannelsesforløb. Her fungerer testene som et visiteringsværktøj, fx til brug af holdsammensætning og udvikling af lærerplaner.
Et kendt eksempel på metoden er OECD-undersøgelsen PISA, der gennemføres hvert tredje år i medlemslandene, og som indgår i grundlaget for individuelle medlemslandes uddannelsespolitik.
Som et praktisk værktøj bruger mange danske uddannelsessteder tests som et screening- og evaluerings i uddannelsesforløb. Her fungerer testene som et visiteringsværktøj, fx til brug af holdsammensætning og udvikling af lærerplaner.
I selve klasseværelset kan tests være et alsidigt værktøj for underviseren til
både at skabe overblik og evaluere. Med
elektroniske tests har underviseren en mulighed for at måle basisviden, og
graden af kompleksitet heraf; indplacere elevers og studerendes specifikke
fagviden på et taksonomisk niveau, samt at give et individuelt billede af
kompetencerne hos de lærende.
Disse fordele modsvares af en række ulemper, som Diane Reary samler i en
bred humanistisk systemkritik af tests i undervisning samt den
individualisering og systematisering af læring, test er udtryk for (se fx Reary 2011).
Rearys hovedbudskab er, at foruden den instrumentale funktion med at måle
på en gruppes færdigheder og kompetencer, er test en teknologi, hvis anvendelse
også påvirker gruppen og samfundet i sin helhed - altså, en
teknologi, der skaber en social virkelighed. Reary er professor i
pædagogik, og har med sin forskning vist, at test virker demotiverende på den
lærende og udhulende på skolens evne til at stimulere sine elevers lyst til at
lære("Unges motivation og læring". Niels Ulrik Sørensen et al.. København 2013: Hans Reitzels Forlag, 113-27). Argumentet er velkendt og slår ydermere på, at et
ensidigt fokus på resultater og karakterer i folkeskolen ultimativt fører til
en øget social ulighed i samfundet. Dette skyldes, at mobilitet i
uddannelsessystemet, som determineres af testresultater, korresponderer med
social status og mobilitet i samfundet. Helt basalt, siger Reary, er det gode
liv derfor på uretfærdig vis afhængig af testresultater i uddannelsessystemet.
Reary finder også opbakning herhjemme, hvor eksempelvis lærerprofession.dk
for kort siden kårede årets bedste bachelor- og diplomprojekter; begge
vinderprojekter argumenterede netop i tråd med Reary, at kvalificeret læring
sker af begejstring og for lystens mere end præstations skyld.
Tidligere dette
efterår skrev så psykolog og lektor ved Aalborg Universitet, Einar Baldursson, at
vidensamfundet ligefrem er truet med henvisning til, at tests strømliner
uddannelserne og "overser" vigtige ressourcer i den introverte elev og
studerende. Tests er altså ikke
alsidige nok til at opfange de ressourcer, som samfundet skal bygges af. Det
spændende ved Baldurssons argument er dermed, at han kritiserer den brede
præstationskultur - som test indgår i - for at underminere de kompetencemål for
det vidensamfund, som selv PISA siges at understøtte.
Så, kære undervisere, hvordan håndterer man bedst dette tveæggede sværd i
klasserummet? Forsøger man at kompensere ved fx at sætte testresultaterne i
kontekst med andre resultater og metoder, når et testforløb er overstået? Eller
skjuler man individuelle præstationer og fremlægger kun gennemsnit? Nogle bud?
De to poler illustrerer meget godt, at der måske i virkeligheden diskuteres på to forskellige baner: på den ene bane drejer det sig om, hvordan læreren opnår de bedste muligheder for at tilrettelægge, gennemføre og evaluere sin undervisning, og på den anden bane drejer det sig om konsekvenserne af samfundets øgede tendens til at måle og rangere på baggrund af tal.
SvarSletTest skal anvendes i undervisningen, der hvor det giver en pædagogisk eller didaktisk merværdi, og ikke misbruges til en rangering af enkeltindivider og grupper i et misforstået forsøg på at styre udviklingen gennem fortolkningen af statistik.