Af Daniella Tasic Hansen, konsulent i e-læringspædagogik
eVidenCenter var i begyndelsen af april repræsenteret gennem
fire medarbejdere ved festivalen Counterplay 2014. Temaet for
festivalen var overordnet leg og spil, hvor oplæg og aktiviteter var placeret i tre
forskellige spor: ”Playful Learning”, ”Playful Business” og ”Playful Culture”.
Vi gik til festivalen med fokus på deltagelse i sporet ”Playful
Learning”. Formålet var at blive inspireret til at arbejde med leg og læring i
forhold til inddragelse af it i undervisningen samt mere overordnet at få nogle
forskellige perspektiver på spil og leg. Blev vores forventninger så opfyldt?
Der må lyde et stort ja. Det var en veltilrettelagt festival med en engageret
Mathias Poulsen i front og en række af relevante og spændende oplægsholdere.
Tonen blev med det samme lagt an – der var tale om et kreativt og
eksperimentalt frirum i de to dage, som festivalen varede. Det bevirkede, at
der var plads til mange forskellige, skæve og interessante synsvinkler i
forbindelse med det overordnede tema. Indholdet i oplæggene spændte fra
konkrete praksiserfaringer til mere teoretiserende indlæg, med kobling til
praksis.
Af de oplæg, som blev afholdt, vil jeg især nævne ét, som i
særdeleshed var inspirerende, nemlig “Making
education more meaningful - one zombie at a time” (oplægsholder Tobias
Staaby, en norsk gymnasielærer). Da vi var fire af sted, var der følgeligt
divergens i vores opfattelse af både indhold i og begejstring for oplæggene
mv., men netop dette oplæg inspirerede os alle. Tobias brugte spillet ”TheWalking Dead” til at undervise i begreber som moral og etik. Staaby holdt et oplæg om brugen
af spillet i sin undervisning med afsæt i de faglige og pædagogiske
overvejelser, som han havde gjort sig omkring inddragelsen. Indholdet i
oplægget var i sig selv særdeles spændende, men oplægget fik en særlig tyngde
af, at han samtidig praktisk talt gennemførte en lektion med alle de tilhørende
i salen. Det vil sige, at nogle af de ting han beskrev fra timerne, blev udført
under selve oplægget. Der var blandt andet en af de deltagende, som stod for at
manøvrere rundt i spillet ”the Walking Dead”, der blev lavet afstemninger i
Kahoot (et afstemningsredskab), og han inddragede aktivt alle de deltagende.
Selve spillet er baseret på en tv-serie/et post-apokalyptisk
gyserdrama, hvor omdrejningspunktet er, at jorden er blevet ”overrendt af zombier” (se mere her). I spillet bliver spilleren udsat for
forskellige dilemmaer, som han kan vælge forskellige løsninger til. Det udnyttede
Staaby i sin undervisning, og han benyttede bl.a. de opstillede dilemmaer i
spillet som baggrund for debat, refleksion og perspektivering i sammenhæng med
de emner og problemstillinger, som faget ellers indeholdte. Det var et rigtig
inspirerende oplæg, som gav stof til eftertanke i forhold til både
undervisningsmetoder samt en meningsfyldt inddragelse af computerspil i
undervisningen med fokus på det faglige og pædagogiske sigte – gennem leg.
På festivalen var der en række eksempler på, hvorledes en
undervisning kunne forløbe med et afsæt i leg og læring med et fokus på pædagogikken og fagligheden. I den sammenhæng vil jeg også nævne Stine
Melgaard Lassen og Tore Neergaard Kjellow fra Columbusskolen, som gav en fin
beskrivelse af deres arbejde med inddragelse af computerspil i
undervisningen. Se mere om projektet
her
Da vi hos eVidenCenter arbejder med spil og læring og i
flere år i samarbejde med Forlaget Matematik og Kanda har arbejdet med
udviklingen af læringsspillet Runerod, var det i særdeleshed spændende at se, hvordan andre inddrager spil i
undervisningen, og alt i alt var det en inspirerende festival, som gav
stof til eftertanke. Forhåbentlig vil der også være et tilsvarende arrangement
næste år.
Super spændende læsning. Vi oplever både succes med at kombinere leg og læring, men også leg/spil og performance på de danske arbejdspladser.
SvarSletVores erfaringer viser at relativt simple både fysiske spil og online spil kan gøre stor forskel på både de bløde værdier, men også på resultaterne i virksomhederne. Det er super spændende da der er fælles træk mellem dét at motivere mennesker på tværs af faglighed og alder. :-)
Tak for din kommentar :)
SletMin overbevisning er, at spil ikke kun virker motiverende på børn og unge.
Det er også et stort læringspotentiale for voksne. Derfor er det interessant at høre, at de også med fordel kan bruges i andre sammenhænge, på tværs af faglighed og alder. Thorkild Hanghøj (lektor ved inst. for kommunikation, kb) skriver om spil: ”Det mest iøjnefaldende kendetegn ved spil er, at de er motiverende".
Og motivation må vel siges, at være en særlig god indgang til at lære :)