Af pædagogisk konsulent Daniella Tasic Hansen
D. 20/3 overværede jeg et oplæg med Michael Paulsen (M.P.) i
forbindelse med en pædagogisk dag på Aarhus Business College. Et oplæg, som
indeholdt rigtig mange gode pointer samt refleksioner over de udfordringer og
potentialer, som en underviser står over for i et klasserum i dagens Danmark.
M.P. talte bl.a. om et mere åbent klasserum, som i højere
grad end tidligere, er udsat fra påvirkninger ude fra. Han beskrev, hvorledes
det kunne opleves som et ”usikkert klasserum” at foretage en undervisning i.
Han sammenlignede faktisk klasserummet med ”et gigantisk cocktail party”, hvor de
lærende blev trukket i forskellige retninger og sociale samt
kommunikationsmæssige sammenhænge på kryds og tværs.
Med en sådan beskrivelse står det nutidige klasserum, i
kraft af samtidens kommunikationspraksis og kultur samt eksterne påvirkninger, i
modsætning til klasserummet før sociale medier samt informations- og
kommunikationsteknologi raserede og var alment tilgængeligt. Som følge heraf er
oplevelsen af et mere usikkert klasserum jo heller ikke overraskende. Som M.P.
påpegede, kunne det føles som ”læreren mod resten af verden”.
At der ikke er åbenlyse spilleregler i omgangen med og
brugen af sociale medier, gør det heller ikke nemmere at tilrettelægge en
undervisning med inddragelse af disse, hvilket M.P. også påpegede i sit oplæg.
Derfor vil jeg endnu en gang gøre opmærksom på et behov for at arbejde med et
digitalt dannelsesbegreb i praksis (se evt. artikel om digital dannelse)
Omvendt kan man jo så dykke ned i, hvad et usikkert
klasserum så indebærer. Hvis vi ser bort fra risikoen for at lade sig
distrahere af medier, computerspil mv., hvad drejer usikkerheden hos
underviserne sig så grundlæggende om? Mit bud vil være tabet af (oplevet) kontrol.
Det være sig forståelseskontrol og kontrol med de lærendes aktiviteter. To
åbenlyse spørgsmål melder sig i denne sammenhæng:
Hvilken form for
kontrol/sikkerhed var der tidligere tale om i det lukkede klasserum?
Og hvor givtig var den
egentlig læringsmæssigt?
Jeg har ikke svaret men mener uanset, at fokus må rettes mod
de gældende omstændigheder, og derfor hvordan medier og IKT bedst muligt
understøtter undervisningen og ikke mindst læringen.
Et udgangspunkt for dette kan fx være Michael Paulsens
anvisninger til, hvad der kan virke, og hvad der i hvert fald ikke
virker i det "digitale klasserum":
- Forbudsstrategier virker ikke. Tværtimod skader det lærer-elev forholdet.
- Ligegyldighed virker heller ikke.
- Aktiv inddragelse af medier i en faglig sammenhæng kan virke.
- En kombination af læringsfællesskab og læringsnetværk kan virke.
Se slides fra oplægget her
Ingen kommentarer:
Send en kommentar