Af Rasmus Fink Lorentzen, programkoordinator i CELM
Jeg deltog for CELM i den tredje udgave af den
internationale konference Designs for
Learning som arrangeres af Aalborg Universitet og Stockholms Universitet.
Konferencen har fokus på læringsmiljø og IKT (informations- og
kommunikationsteknologi). Der var rigtig mange spændende bidrag på konferencen;
i relation til CELM vil jeg fremhæve professor
Diana Laurillard fra London Knowledge Lab som præsenterede en model over
forskellige relationer mellem læringsmiljøer, teknologier og den lærende.
Nikolaj Frydensbjerg Elf fremlagde en
række spændende resultater fra sin undersøgelse af brugen af smartphones i
gymnasiet. Der er tilsyneladende en del paralleller til de mange igangværende initiativer
med tablets og undervisning i grundskolen. Fx fremhæver Elf at den teknologiske
dimension meget nemt synes at overskygge lærerens didaktiske overvejelser med
undervisningen.
Professor Birgitte Holm
Sørensen, Aalborg Universitet, og professor
Staffan Selander, Stockholms Universitet, fremlagde en kategorisering af
IKT-baserede læringsmiljøer, og Selander arbejdede i en workshop videre med nye
metodiske overvejelser når de mange mobile teknologier gør læringsmiljøet mobilt:
Hvordan kan man observere hvad der egentlig foregår?
Afslutningsvis kan nævnes professor Jonas Löwgrens forelæsning om
det gode design og dets natur, som viste at simple teknologier som QR-koder og
mobile kameraer nemt kan udgøre omdrejningspunktet i nyskabende didaktiske
designs. Konferencen finder næste gang sted i Stockholm i 2014.
Programmet for konferencen 2012 er tilgængeligt her: http://designsforlearning2012.aau.dk/
Nikolaj Frydensbjerg
Elfs rapport, Mobilens (u)muligheder,
kan hentes her: http://www.nikolaj-frydensbjerg-elf.dk/main/top/index.php
Ingen kommentarer:
Send en kommentar