05 juni 2012

Facebook, chat og film spolerer timerne i gymnasiet

Det er overskriften i en artikel i Politiken i dag. Artiklen omtaler en elevtrivselsundersøgelse udført blandt landets gymnasie-elever, hvori 48 % af eleverne tilkendegiver, at de ofte eller altid bruger computeren til underholdning som Facebook, chat og film i undervisningen. I artiklen giver flere interessenter udtryk for, at underviserne skal oparbejde deres autoritet og evner for klasserumsledelse, for at tvinge eleverne til ikke at bruge computeren til ting, der ikke er fremmende for læringen.

Kigger man nærmere på rapporten viser det sig, at hele 89 % af eleverne ofte eller altid bruger computeren til informationssøgning i undervisningen. Det må nødvendigvis betyde, at størstedelen af de 48 % af eleverne som bruger den til at se film og lignende, også ind imellem bruger den til ting, som har direkte relation til undervisningen. Og hvornår mon de så bruger computeren til det ene og til det andet?

Mit bud er, at eleverne primært bruger computeren til underholdning, når underviseren gennemfører tavleundervisning med eleverne som passive tilhørere. I løbet af ganske kort tid mister eleverne fokus, og søger ud på nettet eller finder en film på harddisken. Når underviseren derimod giver en lille smule slip på magten i klasserummet, og lader eleverne arbejde målrettet (og tidsbegrænset) med løsning af opgaver hvor computeren er et relevant arbejdsredskab, har eleverne ikke tid til eller behov for at lade sig underholde af fx Facebook. Aktivering af eleverne er centralt, hvis man vil undgå at computerne bliver et forstyrrende element i undervisningen.

Naturligvis skal der også gennemgås nyt stof ved tavlen nogle gange. Det betyder ikke, at eleverne behøver at være passive. Man kan fx benytte et redskab som TodaysMeet, hvor eleverne løbende kan skrive kommentarer og spørgsmål til det gennemgåede, og man kan afveksle gennemgangen med et elevaktiverende værktøj som Socrative, som kan bruges til at teste elevernes forståelse af det gennemgåede.

Har du erfaring med, at it bliver et forstyrrende element i undervisningen? Og har du bud på hvad det skyldes, og på hvad man kan gøre for at imødegå problemet?



4 kommentarer:

  1. Meget spændende! Vil også gætte på, at en aktiverende undervisning vil formindske anvendelsen af den rene underholdning. Håber at nogen vil dele deres erfaringer :-)

    SvarSlet
  2. Sjovt nok betegnes problemet i artiklen som "kæmpestort" for såvel dem som ikke følger med i undervisningen som dem der gør.

    2 observationer.

    1) Hvad er det der gør det så forbudt blot at sige "luk for brugen" indtil vi har fundet ud af hvordan vi bedst får det til at fungere? Jeg synes at fornemme en stigende tendens til at man skal motivere og pædagogisere sig ud af alt, og jeg mener egentlig at man fuldstændig lukker øjnene for at nogle elever ikke rigtig kan (eller vil) motiveres eller pædagogiseres. Hvad er argumentet for at de elever skal have komplet og kontinuerlig frihed til at have telefonen og computeren åben og tændt i undervisningen?

    2) Artiklen bedyrer at underviseren skal frembringe mere motiverende undervisning. Udover min kommentar ovenfor, så tror jeg ikke man skal skyde efter underviserne, men dem der underviser underviserne. Nye metoder skal udvikles der skal målrettes uddannelsesinstitutionerne så vi kan forsøge at ramme et bredere publikum.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Thomas

      Tak for kommentaren.

      Jeg tror at du kan have ret i, at det kan være en god idé at bede eleverne om at slukke computeren nogle gange - men jeg tror det er en endnu bedre idé at lade computeren være tændt, og sikre sig at eleverne bruger den til noget konstruktivt. Og så er jeg helt enig med dig i, at efteruddannelse i it-pædagogik og it-didaktik kan have brug for et løft mange steder.

      Mvh
      Niels Jakob

      Slet