I Politiken kunne man i går læse, at man i Greve Kommune har
indkøbt iPads til alle kommunens 10. klasses elever. Formålet med denne indsats
er dels at øge elevernes motivation, og dels at bygge bro til ungdomsuddannelserne.
Med stor sandsynlighed vil det lykkes at motivere eleverne
ved at give dem en iPad. Mange undersøgelser, heriblandt en indledende iTEC undersøgelse fra marts 2012, peger på, at eleverne gerne vil være aktive i
undervisningen. En 1:1 satsning, hvor man giver hver elev mulighed for at
arbejde på hans/hendes eget stykke udstyr (og hvor didaktikken tillader
eleverne at være aktive), vil derfor nok motivere eleverne. Hvorvidt det så er
en iPad/tablet eller en laptop, der bedst kan anvendes i en sådan 1:1 satsning,
er en anden diskussion.
Når det kommer til at bygge bro til ungdomsuddannelserne, er
det måske mere tvivlsomt, om satsningen i Greve vil have den ønskede effekt. Hvis
målet er, at vænne eleverne i 10. klasse til at anvende nogle af de værktøjer
man bruger på ungdomsuddannelserne, er det i mine øjne en forkert strategi at
give dem en iPad. En undersøgelse jeg gennemførte i foråret viser, at langt
størstedelen af de elever på Århus Købmandsskole som både ejer en iPad og en
laptop, foretrækker at medbringe deres laptop i undervisningen. Som begrundelse
herfor giver de primært, at det er langt nemmere for dem at skrive noter på en
laptop, og at den er mere anvendelig ved opgaveløsning. Hvorvidt billedet er
det samme på andre ungdomsuddannelser er naturligvis usikkert, men
undervisernes krav til skriftlighed og anvendelse af forskellige programmer i
de forskellige fag på ungdomsuddannelserne minder nok om hinanden.
Satsningen i Greve er indtil videre et forsøgsprojekt.
Derfor vil man i kommunen løbende spørge lærere, elever og forældre, om de er
tilfredse med at have fået udleveret iPads. Noget af det man måske burde spørge
eleverne om i den sammenhæng er, om de helst ville have haft en iPad eller en
laptop/ultrabook. Med et sådant spørgsmål kunne man muligvis få afdækket, om
iPad’ens funktionalitet i sig selv har en motiverende effekt, eller om det i
højere grad er den øgede elev-aktivitet (eller måske udleveringen af et stykke udstyr), der er motiverende. Man kunne også spørge
de elever, som allerede er startet på en ungdomsuddannelse, om de tror en eventuel
anvendelse af iPads i deres 10. klasse-forløb kunne have været med til at
forberede dem til deres ungdomsuddannelse og have forberedt dem på de krav, man møder
på ungdomsuddannelserne.
Hvad tror du – er iPads det rette værktøj til at motivere
10. klasses elever, og til at bygge bro til ungdomsuddannelserne?
Jeg har en iPad, som jeg bruger rigtigt meget både til studierne generelt og især til eksamensforberedelse - det booster helt klart min motivation, at have gode redskaber at arbejde med, når der skal terpes.
SvarSlet