27 maj 2011

Tablets i undervisningen - en gevinst for læringen?

Odder Kommune vil i løbet af de næste tre år bruge godt 8 mio. kr. på indkøb af tablet-computere til kommunens lærere og skole-elever. Odder Kommune er den første kommune i Europa, som udleverer tablets til alle skole-eleverne, og udvalgsformand Lars Grønlund har høje forventninger til effekten af tablet-computerne:

"Det får fantastisk stor betydning for det pædagogiske arbejde, det vil gøre eleverne i stand til at agere i fremtidens videnssamfund, og det vil udvikle både den enkelte elev og fællesskabet."

 Der er intet i vejen med at have høje forventninger, og det er i mine øjne også et særdeles spændende initiativ at give hver enkelt elev den samme tekniske platform. Jeppe Bundsgaard, lektor ved DPU, mener dog at initiativet er baseret på drømme, og ikke på egentlig viden om hvorvidt det virker befordrende for læringen at anvende tablets:

"Hvor ved Lars Grønlund og hans kolleger fra, at tavle-pc'er vil udløse disse vidunderlige gevinster? Ingen steder. Det må være noget de har siddet i deres tværpolitiske arbejdsgruppe og fantaseret sig til. Fantasier er dejlige; men dyre, det kan de også være. 8 millioner koster denne fremtidsfantasi."

Bundsgaard henviser til, at den senest hypede teknologi, de interaktive whiteboards, står ubenyttede hen i mange klasseværelser. Hans spørgsmål er, hvorfor man ikke i kommunerne fokuserer på at implementere den allerede forhåndenværende teknologi, fremfor at indkøbe det han kalder "et supersjovt legetøj og en rigtig fin lille spillekonsol for eleverne".

Spørgsmålet er så, om tablets kun er et legetøj, eller om de egentlig kan fungere som et arbejdsredskab.

Hos Mashable.com argumenterer Vineet Madan for, at tablets kan bidrage yderst positivt til undervisning og læring. Han mener, at tablet-computerne passer perfekt ind i elevernes måde at arbejde og lære på.

TheAtlantic.com har undersøgt hvordan ejere af Apples iPad anvender tablet-computeren. En af de ting som viser sig er, at iPad-ejerne primært bruger den til at surfe på nettet og som e-bogs-læser. "Personal computing", som bl.a. dækker over kommunikation i form af e-mails etc. foregår for iPad-ejerne i langt højere grad på andre platforme, såsom laptops og desktops:



En stor del af skylden for dette kan man nok tilskrive tablet-computernes mangel på tastaturer - selvom det er meget intuitivt at navigere ved hjælp af en trykfølsom skærm, er det ikke nødvendigvis den mest effektive metode til tekst-input.

Hvad mener du - er tablets en del af fremtiden for den danske folkeskole, eller er det kun et hypet "legetøj", som ikke bidrager positivt til undervisningen og læringen?

6 kommentarer:

  1. Dette forsøg med tablets hilses velkommen. Det er en spændende måde at tænke IT på - en let tilgængelg platform foran den enkelte elev spækket med software målrettet læring. Det bliver spændende at følge om det har en positiv effekt på læringen over de kommende år.

    SvarSlet
  2. Man skal passe meget på ikke at skrue forventningerne for højt op. Men når dette er sagt, så tror jeg bestemt at tablets vil blive en del af de flestes hverdag i skolen. Men fantastisk stor betydning for det pædgogiske arbejde får de næppe. Det er jo i sig selv ikke epokegørende om en tekst læses i en bog, på en fotokopi eller entablet. Fidusen ved at benytte tablets til det, de er gode til, er først og fremmest tilgængeligheden. Det ER mere oplagt at slå op i en ebog, på nettet osv., når mediet hele tidenner ved hånden. Det varer med en tablet sekunder at foretage et opslag hvor man ofte ikke ville foretage sig opslaget, hvis man først skal bevæge sig hen til en PC og logge på/starte op.
    Hvis man vil foretage sig pædagogiske tigerspring er der andre steder, der skal sættes ind. Uddannelse af lærere, ændring af fysiske rammer i skolen og så endnu mere uddannelse af lærerne. Desværre er det nok lettere overfor politikere med nøglen til pengekassen at argumentere for anskaffelse af gadgets end for at bruge pengene på udvikling afvlærerkompetancer.
    I øvrigt: Som skriveværktøjer er tablets uden rigtige tastaturer slet ikke så dumme. Dette er skrevet på min iPad og min skrivehastighed er på højde med den, jeg har på et alm. tastatur. Så hvis Apple ville imødekomme brugerønskerne om noget så enkelt som piletaster til at flytte markøren med, ja så er det alene et spørgsmål om tilvænning. Og når man ser hvordan unge i almindelighed benytter telefontastaturer, ja så er interfacet på en tablet langt bedre, og vil derfor uden videre blive helt tilfredsstillende.

    SvarSlet
  3. Hej Jan

    Tak for din kommentar. Jeg tror du har ret i, at man for at opnå den bedste effekt af it-værktøjer og redskaber i undervisningen, også må fokusere på efteruddannelse af lærerne.

    Jeg er lidt overrasket over, at man skriver lige så hurtigt på en tablet som på et almindeligt tastatur. Jeg ville have tænkt, at grunden til at de fleste primært bruger tablets til internetsurf etc. og ikke så meget til "personal computing", netop var den nedsatte skrivehastighed. Men du har nok ret i, at de unge som ikke er vant til telefoner med fast tastatur hurtigt vænner sig til heller ikke at have et fast tastatur på deres tablets.

    Med venlig hilsen
    Niels Jakob

    SvarSlet
  4. Det er bemærkelsesværdigt at man endnu ikke har hørt om de didaktiske overvejelser bag indførelsen af tablets. Hvori ændres undervisningen (og differenteringen heraf) blot ved indførelsen af et nyt arbejdsredskab?

    Det undrer desuden at man primært er optaget af selve "teknik-gadgten", og ikke så meget af den grundlæggende digitale læringsplatform der, alt andet lige, sætter rammerne for hvad der er muligt med tabletten. En PC er ikke meget værd ui sig selv hvis der ikke er et fornuftigt styresystem installeret og man ikke har mulighed for at logge, lagre og tilgængeliggøre viden.

    Har folkeskolerne overhovedet (ofte i form af Elev/LærerIntra) et LMS-system til rådighed der muliggør anvendelsen af IT som primær kilde til læring?

    SvarSlet
  5. Tak for din kommentar, som indeholder mange gode overvejelser.

    På Odder Gymnasium opretter man efter sommerferien en "iPad-klasse" - forsøget er en del af et større projekt, hvor man ønsker at ny-udvikle didaktikken i forhold til inddragelsen af det nye redskab. Man kan håbe, at folkeskolerne lader sig inspirere af dette. Du kan læse om projektet her: http://www.uni-c.dk/nyheder/uddannelse/artikler/110609UFO_ipads_odder.html

    Mht. de LMS'er som anvendes på folkeskolerne, tror jeg ikke nødvendigvis de er optimale, hvis it skal være den primære kilde til læring. Det er spændende om et forsøg som det i Odder fører til en gen-tænkning af systemerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Niels Jacob.
      Jeg må sige jeg er helt enige i dine holdninger og har også læst indlægget fra dig på folkeskolen.dk
      Jeg var dumt rystet over at nu har Brønderslev kommune bruger mange millioner kr. på Ipads til deres folkeskoler. Til skoler der endnu ikke har projektorer i hver klasselokale. Til en skole der har alt for gamle lokaler, eller kort sagt - har råd til Ipads til lærerne.
      Jeg kan på ingen måde se hvad det skulle gavne eleverne at deres lære nu har sådan et værktøj til deres undervisning.
      Jeg udgiver selv mandag på http://blog.ultimate-web.dk et indlæg om hvor galt jeg synes det er.
      Der mangler jo undervisning i brugen af iTunes for sikkerhedskopiering osv. Hvad er sikkerheden med iPad'en hvis det bliver stjålet, og hvad kan den så bruges til i forkerte hænder hvis den har vigtige logins... der er ingen undervisning i brugen af den og det er "værsgo, nu har du sådan en her som mange andre - brug den". Men hvordan?

      Hvorfor bruges pengene ikke på de svage elever eller bare noget helt andet. Små PCer der kan bruges til langt langt mere koster kun det halve af en iPad. Jeg synes det er langt fra gennemtænkt!

      Slet