06 januar 2012

Spil og læring

Inddragelsen af e-læring i undervisningen kan have mange fordele og potentialer, og der findes en række af it-baserede redskaber og materialer, som kan inddrages med et pædagogisk og fagligt sigte i undervisningsmæssige sammenhænge.

Et af potentialerne ved e-læring kan bl.a. være at inddrage computerspil/læringsspil til at understøtte eller supplere undervisningen, og i denne sammenhæng skal særligt differentieringsperspektivet fremhæves. Spillene kan tilbyde en mulighed for at aktivere elevgruppen på en anden måde en ved fx tavleundervisning, og eleverne kan få mulighed for selv at eksperimentere med forskellige problemstillinger og emner. Derudover kan inddragelsen af læringsspil også bidrage til at aktivere målgrupper, som ikke aktiveres/motiveres ved mere traditionelle former for undervisningsmetoder.

”Computerspil er i stand til at formidle en særlig læringsoplevelse i kraft af deres integrering af forskellige medier: tekst, film, lyd og billeder. De giver mediet mulighed for differentieret læring og individuel tilgang til stoffet.” (Egenfeldt-Nielsen,2003:1).

Dette indlæg advokerer ikke for at læringsspil kan bidrage til en udvikling af alle de uddannelsesmæssige kompetencer, som elever og studerende skal tilegne sig i uddannelsessystemet eller at spillene nødvendigvis kan stå alene i en undervisningsmæssig sammenhæng, men spillene har potentiale til at bidrage til undervisningen (til fx at understøtte inklusion af særlige målgrupper, tilegnelse af faglige færdigheder samt undervisningsdifferentiering).

Af danske læringsspil kan bl.a. nævnes: ABCity – (
http://www.abcity.dk/) , Global Conflict: Palestine, Magtens Sejl (http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/magtens-segl-1/), Pixeline (http://www.kreagames.dk/pixeline/), Saxos rejse (http://saxosrejse.dk/) og Monsterfactory (http://www.ventures.dk/monsterfactory/).

Til interesserede i læringsspil kan man på hjemmesiden
www.spilundervisning.dk finde materiale omkring inddragelsen af spil i undervisningen. Der er blandt andet en liste, som indeholder nogle fine overvejelser omkring, hvorfor computerspil med fordel kan inddrages i undervisningen, og man kan også finde eksempler på spil, som kan bruges i undervisningsmæssigt øjemed.
Til inspiration kan ”Hvordan underviser man med computerspil?” (
http://design.emu.dk/artikler/0949-computerspil.html ) også med fordel læses.

Vi vil meget gerne høre om erfaringer med inddragelsen af læringsspil i undervisningen, og jeg opfordrer hermed de af jer, som har erfaring med brugen af læringsspil i undervisningen, til at skrive et indlæg her på bloggen :)

3 kommentarer:

  1. spilundervisning.dk advokerer da vist ikke for læringsspil, men derimod for inddragelse af underholdningsspil. Her ligger et kæmpe lærings- og motivationspotentiale, og det er samtidig et felt, der kræver en radikal nytænkning af den traditionelle læringstilgang. EMU´en har et computerspilstema http://www.emu.dk/brugit/co/index.html og en blog http://weblog.emu.dk/roller/brugit/tags/computerspil men mange gode idéer. Se også Learning with Games - spilforløb i en international kontekst http://learningwithgames.pbworks.com
    Jeg har arbejdet med at integrere underholdningsspil i 10 år - giver gerne erfaringer fra mig.
    Ella Myhring, Højby Skole, Odense

    SvarSlet
  2. Du har ret. Faktisk vil jeg hermed udvide min opfordring til mere bredt at favne inddragelsen af computerspil i undervisningen, herunder både lærings- og underholdningsspil.

    Ella, hvis du har mulighed for det, er vi meget interesserede i, at du skriver et indlæg her på bloggen omhandlende de væsentligste erfaringer fra dit arbejde med integration af underholdningsspil i undervisningen.

    Jeg vil bede dig om at kontakte min kollega Niels Jakob Pasgaard på nipa@aabc.dk omkring oplægning af indlægget.

    Det samme gør sig gældende for andre, som gerne vil dele deres erfaringer.

    Mvh
    Daniella

    SvarSlet
  3. Hej,

    Det er korrekt at spil kan være et udemærket redskab til at undervise børn med. Mange af de ting børn leger med er i dag relateret til spil enten på spillekonsoler eller computer og kan man så samtidig udvikle spil der kan være lærerige med evt ´skjulte´ budskaber og ting de skal tage stilling til og lære af ville det bestemt være godt. Ihvertfald er vejen til børnenes opmærksomhed idag igennem en computer :)

    Peter

    SvarSlet