07 februar 2012

Kortlægning af fjernundervisning

eVidenCenter har netop udgivet rapporten "Kortlægning af fjernundervisning". Rapporten præsenterer resultaterne af en undersøgelse, som har haft til hensigt at beskrive i hvilket omfang og i hvilken form, der udbydes fjernundervisning/netbaseret undervisning på danske professionsbachelor-, diplom-, akademi- og erhvervsakademiuddannelser.

Det fremgår af rapporten, at de væsentligste udfordringer i forbindelse med fjernundervisning er:

  • Undervisernes og de studerendes motivation for undervisningsformen
  • Undervisernes pædagogiske kompetencer
  • Aktivering af de studerende i fjernundervisningen
Rapporten peger på nogle mulige tiltag, som kan bidrage til at imødegå disse udfordringer, heriblandt en tydelig opbakning fra ledelsen, et fokus på udvikling af undervisernes kendskab til mulighederne i netbaseret undervisning og en afklaring af forventningerne til de studerende forud for opstarten på forløb.

Undersøgelsen har haft fokus på uddannelsesledernes erfaringer med fjernundervisningen, og det kunne i forlængelse af den være spændende at høre hvilke udfordringer undervisere, som arbejder med fjernundervisning, møder, og hvilke metoder de anvender for at imødegå udfordringerne.

Har du erfaringer som fjernunderviser, så fortæl os hvilke udfordringer du ser som de største, og kom gerne med bud på hvordan de kan imødegås.

2 kommentarer:

  1. Aktivering af studerende kræver en hel del arbejde men den kan lykkes. Jeg har selv erfaring som facilitator siden 2009 under 20 uges kursus Certificate in Teaching Languages with Technology. Den største udfordring er til vores hidtil forventninger om hvor meget tid det tager. Det tager faktisk en hel masse tid og engagement fra facilitators side og så er det muligt. Jeg arbejder lige nu med begrebet Connected Coaching af Powerful Learning Practice i USA og de vil gerne uddele og arbejde med det i Danmark.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Hvordan mener du den tid man skal bruge er givet bedst ud? Er det især i forberedelsen man skal lægge kræfterne, eller skal man bruge ekstra tid på at "nurse" om de studerende?

      Det lyder spændende med "Connected Coaching", det vil jeg meget gerne høre mere om :-)

      Slet