Det interessante kunne være at høre, hvad skole-elever foretrækker at anvende i undervisningen - deres tablet eller en PC/Mac. Så vidt jeg ved, findes der ikke undersøgelser af dette der dækker grundskolen, men vi har gennemført en it-paratheds-undersøgelse blandt eleverne på Århus Købmandsskole, og bl.a. spurgt de elever der ejer en iPad eller en anden tablet, hvor ofte de har den med i skole:
Hvor ofte elever, der ejer en tablet, har den med i skole |
Som det ses, tager over halvdelen af eleverne kun deres tablet med i skole en gang om måneden eller sjældnere. Dette skal ses op imod, at 86 % af de samme elever har deres bærbare computer med i skole dagligt eller næsten dagligt.
Nu kan der jo være mange grunde til, at elever ikke tager deres tablets med i skole - vi har givet eleverne mulighed for at fortælle hvad deres begrundelser er, og langt de fleste af deres kommentarer går på, at de foretrækker at anvende deres bærbare computer, bl.a. fordi de er lettere at skrive på. En noget mindre del af eleverne angiver den manglende kompatibilitet med skolens øvrige systemer og deres tablets mangel på understøttelse af relevante fagprogrammer, som den væsentligste begrundelse for ikke at tage den med i skole.
Men det er på ungdomsuddannelserne. I grundskolen er det sikkert anderledes. Ihvertfald er der i grundskolen ikke de samme krav til anvendelse af specifikke fagprogrammer. Der er muligvis heller ikke helt de samme krav til tekst-produktion - eller produktion i det hele taget. Og så kan man måske nøjes med en tablet?
Lærere, skoler og kommuner bør i mine øjne overveje, om tablets, som primært er designet til at konsumere, er et bedre læringsredskab for grundskolens elever, end de bærbare computere, som er designet til både at konsumere og producere. En af de første ting man bør overveje, er hvilken læringsforståelse man lægger til grund for sin pædagogik og didaktik: Er det den instruktivistiske læringsforståelse, hvor læring handler om, at eleven skal indoptage viden gennem konsumering af information? Så vil tablets måske være en god investering. Er det derimod den konstruktivistiske eller den socialkonstruktivistiske, hvor eleverne selvstændigt eller i fællesskab skal konstruere viden, så er den bærbare computer måske det bedste værktøj.
God og interessant post. Jeg er primært bekymret over den store interesse for tablets, fordi den ikke ser ud til at være bakket op af didaktiske overvejelser. Det er klart, at vinklen med konsumtions- over for produktionsmedie også skal med.
SvarSletDet bliver interessant at se, hvad netbooks kan gøre, da de på mange måder forener tablet og bærbar. Jeg glæder mig i hvert fald til at afprøve Chromebook, når den foreligger med dansk tastatur. Det forekommer mig, at der er ritig mangemuligheder med den type af gadget - men det kræver stadig en ordentlig didaktisk/pædagogisk refelksion i forhold til, hvad man vil bruge apparaterne til.
Hej Ove - tak for din kommentar.
SvarSletJeg synes også det bliver spændende at se, hvad den teknologiske fremtid bringer - især Apples planer om i højere grad at integrere iOS og MacOS, så det også bliver muligt at afvikle iPad-apps på en laptop. Det bliver også spændende at se, hvordan Microsofts Windows 8 kommer til at fungere på ARM processorerne - der vil sikkert blive fremstillet et utal af tablets med 'dock' - a la ASUS Transformer. Muligheden for at sætte tastaturet på, når der skal produceres tekst (og for at afvikle MS Office programmer og andre tungere programmer) synes jeg er spændende - især i en undervisningssammenhæng.
Og ja; alle disse muligheder kommer til sommer/efteråret - så indkøb af iPads/tablets lige nu, er måske ikke den bedste idé :-)
Jeg ved godt at det er et gammelt indlæg, men jeg har alligevel lyst til at give min respons.
SvarSlet@Ove Hvis du glæder dig til at bruge Chromebook, så kan du da bare bruge Google Chrome (altså Googles browser) - jeg tror ikke at der er den store forskel. Men det er bestemt fedt at applikationerne ikke skal installeres, og dine data samt programmer ligger i skyen.
Angående iPads og kreativitet, så er der masser af kreative muligheder på iPaden. Jeg tror mere problemet liger i at de muligheder ikke bliver benyttet - om det så er læreren der er angst for at inddrage dem, eller eleverne der ikke forstår at anvende dem når opgaven fordrer det - ved jeg ikke. Det er fx meget nemmere at optage og redigere video på en iPad end på en computer.
Dine bogeksempler er rigtig gode, men jeg vil også lige nævne StoryKit der kan anvendes ned i indskolingen.
Se her en række apps opstillet efter Blooms taksonomi - bemærk "Creating" der er øverst: http://teachwithyouripad.wikispaces.com/Blooms+Taxonomy+with+Apps
Jeg er dog også selv lidt ambivalent i forhold til iPads anvendelse i folkeskolen, og særligt det hype der er omkring dem er jeg lidt bekymret for. Det er som om at iPad er svaret på "hvad folkeskolen end måtte spørge om".
iPads force er i brugervenligheden, adgangen til viden og de 772.000 apps i App Store. Til skrivning er de ikke gode - punktum.